Photoshoot

Hvornår træner man sig selv ihjel?


IMG_6281

Dette billede postede jeg på både instagram og facebook med følgende tekst

“Nuværende status – Nogle tror måske at kvinder med en markeret mave, lever på stram diæt og træner sig selv ihjel… Ikke for mit vedkommende. Jeg kender efterhånden min krop så godt, at jeg ved præcis hvad der skal til for at få mavemullerne frem. Jeg har en dejlig hverdag, med et stillesiddende job fra 8-16, jeg træner ca. 5 gange om ugen, jeg spiser kulhydrater hver dag og chokolade/slik/kage et par gange om ugen. Og hvis jeg misser en træning eller to, er det ikke verdens undergang ;-) Det handler om balance”

Jeg fik rigtig mange positive og søde kommentarer, men når man udstiller sig selv offentlig må man også forvente at negativ respons kan forekomme. Der var en pige, som skrev “At træne fem gange om ugen er da også at træne sig selv ihjel”, denne kommentar var der en del likes på.

IMG_6342

Jeg blev en lille smule forbavset, da jeg på ingen måde synes fem træningspas om ugen er meget. Måske er det fordi jeg har dyrket elitesport som barn, og har haft MANGE timers træning hver uge, vi snakker måske 8-10 timers træning plus turninger næsten hver weekend. Lige nu træner jeg “kun” omkring 5 timer på en hel uge?! Træning er en del af mig og jeg elsker, at have det som en del af min hverdag.

Jeg vil virkelig gerne høre Jeres holdning til dette emne. Så jeg håber virkelig, at I vil tage jer tid til at skrive en kommentar :-) Synes I at træning fem gange om ugen, er at træne sig selv ihjel? Hvornår synes I træningen tager overhånd?

Arbejdet kalder….. Rigtig god tirsdag!

 

cecilielange_signatur

36 kommentarer

  • Maria

    Jeg synes helt klart det kommer an på, hvordan man træner, hvad motivation er for at træne og hvordan resten af ens hverdag hænger sammen i forhold til træning.
    Hvis man udelukkende træner for at tabe sig(og bliver ved i samme dur, selvom man er nået til punktet undervægtig), går mere op i slet ikke at spise, end at spise godt og det rigtige mad, samt hvis man praktisk talt ikke kan tænke på andet end at træne og derfor går glip af diverse andre aktiviteter – så synes jeg, at man kan tale om at træne sig halvt ihjel. Men så længe træningen er en naturlig del af ens hverdag og noget man kan lide, både fordi man kan se fysisk ændringer, men måske også psykiske i form af bedre velvære, godt humør, mere overskud osv. og man samtidig tænker over hvad man spiser(på en fornuftig måde) og der stadig er plads til lidt usundt ind i mellem, samt en hyggetur med veninderne/familie eller. lign. – Ja så synes jeg det er helt fint! – Så nej, i mine øjne synes jeg ikke det lyder som om, du træner dig selv halvt ihjel! :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Personligt vil jeg ikke bruge 5 timer i et træningscenter om ugen, men om det ligefrem er at træne sig selv ihjel synes jeg nok ikke. Jeg træner selv max. 4×20 min om ugen (hjemme i stuen med kettlebells) og det fungerer rigtig godt for mig. Så længe man sørger for at variere sin træning så kroppen kan få lov til at restituere, så ser jeg intet problem i at træne 5 timer om ugen :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ja lige præcis, så længe man husker at kroppen var hvile og masser af mad :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anna

    Hold da op, synes det er lidt voldsomt at sige det er at træne sig ihjel.. Det synes jeg bestemt ikke at det er. Træning er også en stor del af mit liv, og så længe at man selv har kontrol over det og synes det er sjovt, så synes jeg ikke at det er at “træne sig ihjel”
    Men altså.. Folk skal altid brokke sig lidt ;-)
    Her til sidst ;-) du har en virkelig fed blog! :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Mange tak :)
      Hehe, men ja du har ret. Men måske kan 5 gange om ugen virke meget for nogle :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Michelle

    Der vil altid være mennesker der dømmer andre af den ene eller anden årsag, bevidst eller ubevidst, hvilket blot er fedt, for det får andre til at stoppe op og mærke efter hvad der er rigtigt for dem.

    Jeg bliver tilgængæld nysgerrig – hvordan ser din træning ud de 5 timer? :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ca. 2 1/2 timers styrketræning, 1 times reformer og 1 1/2 times times cardio :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maiken

    Personligt træner jeg også gerne en 4-5 timer om ugen, og hvis jeg følte jeg havde tiden til det ville jeg gerne meget mere. Jeg ved godt det er en smagssag, men spørger du mig, er det ikke unormalt meget. Slet ikke i dagens Danmark. Jeg ville ikke være én af dem der bruger alle mine vågne timer i et fitness center, eller som føler jeg ikke kan spise det ene eller det andet fordi det ikke er sundt. Jeg tror, ligesom dig, at et balanceret forhold til træning og kost er det sundeste.
    Desuden ville jeg ønske at vi kunne acceptere at vi alle ser forskellige ud.. Og at nogle måske skal arbejde hårdere for at få den ønskede form.. Jeg synes det er synd at der er så mange derude der er kede af deres kroppe fordi samfundet efterhånden siger at man skal se ud på en bestemt måde.. Jeg hylder forskelligheden! Og jeg er glad for at du gør det samme!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Jeg synes bestemt heller ikke det er meget. Men som Maria skriver, så synes jeg også at det er vigtigt hvad ens formål med træningen er, og om man er psykisk stabil. For hvis man ikke kan acceptere at vi alle ser forskellige ud, træner man måske af forkerte årsager :)
      Men ja, jeg ville ønske at jeg have flere timer i døgnet, for at ville jeg da helt sikkert få presset en ekstra løbetur ind :D

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ragnhild

    Jeg træner selv styrke 5-6 gange ugentligt. Jeg træner MAX 2 timer ad gangen, og så er det både styrke+cardio og med gode pauser mellem mine øvelser.

    Jeg synes ikke, at 5 træningspas er meget, hvis man er vant til at træne – det afhænger af omfanget af hvert pas. Hvis man derimod ikke er vant til træningen, så bør man nok starte ud med måske 3 træningspas. Men alt omkring træning og træningsvaner er jo individuelt.
    Og derudover handler det jo nok også meget om, hvordan hverdagen ellers ser ud, hvad man spiser, har man tid til venner/familie osv..

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    For mig er det en helt normal træningsmængde. Jeg træner selv 6 gange om ugen, så tør da slet ikke tænke på de kommentarer jeg ville få?
    Hvad der er normalt at træne, tror jeg afhænger af kultur – altså hvilke interesser man selv har og ens venner :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Hehe :)For nogle er 5-6 træninger om ugen måske meget. For andre er det en del af hverdagen. Vi er alle forskellige – heldigvis :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie Caroline

    Synes på ingen måde fem træningspas om ugen er at træne sig selv ihjel. Selv træner jeg i gennemsnit 7 gange om ugen, og jeg elsker det – det giver mig overskud og mere “liv”. Btw. superdejlig blog, keep up the nice work!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Mange tak :) Ja lige præcis. Træning giver dejligt meget overskud i en travl hverdag :D

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Amanda

    Jeg syntes overhovedet ikke 5 dage i ugen er for meget. Faktisk syntes jeg det er helt perfekt og jeg gør det også selv. 2 dages træning 1 dags pause to Dages træning 1 dags pause og sådan fortsætter jeg.
    Så længe man for en pause ind imellem syntes jeg ikke det er for meget.

    Jeg syntes Tilgængeld at de der træner non stop ugen ud, uden pause er at træne sig ihjel.
    Samtidig med at de ikke for ligeså meget ud af det da de let kan få skader og kroppen ikke for lov til ordentligt at restituere .

    Syntes det er så fedt at høre at du heller ikke er fanatisk og at man rent faktisk godt kan være fit og spise det man har lyst til. Selvfølgelig alt med måde. Men hverken mere eller mindre er vel alt med måde?;)

    Jeg går ihvertfald også 100% ind for den teori selvom jeg ikke er helt hvor jeg vil være endnu så er der store fremskridt uden en stram diæt :)
    Halleluja jeg elsker min mad!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ja, jeg ELSKER også min mad. Det er jo det bedste der findes?! haha :D
      Men ja, det gælder om at finde ud af hvad der fungere bedst for en selv. Så længe man er glad og har det godt!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke Kvindebjerg

    Hmm tidligere ville jeg tænke hvordan ska jeg nogensinde få tid til fem træninger om ugen. Jeg er netop gået ind i de sidste fire uger af træningsforløb med PT og jeg har taget mig selv i på det sidste at komme op på 5-6 træningsdage ugentlig. Jeg får holdt mine hviledage og andre uger bliver det så kun til fire træninger i ugen – som er målet. Jeg brænder for min træning og den giver mig energi og det er wellness for MIN krop. De folk som synes det voldsomt er det de folk som istedet tilbringer de timer på sofaen?! High five til dig og din træning og udvikling. Jeg vil også, og vil vi mere kræver det arbejde – så længe vi inkl hviledage Keep up the good work

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ja, det bliver hurtigt en naturlig del af hverdagen :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Maria

    Jeg synes da helt klart det kommer an på hvem man er og hvilket liv man lever.. hvad der er normalt for en kan være helt hen i vejret for en anden.. Tusind tak for en virkelig god blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Mange tak :) Men ja, vi er allesammen forskellige og har forskellige interesser :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Cecilie

    jeg synes det kommer an på hvordan man er som person. Jeg elsker selv sport, og laver gerne noget en gang om dagen nogle gange mere. Men det er noget jeg elsker og det gør mig glad. Hvis man ikke bliver glad af det skal men jo ikke træne, løbe eller hvad man nu gør hver dag. Man skal gøre hvad der får en selv til at føle sig til glad. Glæde er altså det vigtigste og fornærmer også det komme mere og mere i fokus, at man skal være glad

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ja. Så længe at træning skaber glæde og ikke dårlig samvittighed :)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Silje

    Som mange andre også skriver handler det om balance. Jeg træner mellem 10 og 12 timer om ugen, 5-6 dage (+/- nogle timer og dage) , og jeg elsker det. Jeg træner i en atletikforening med et super godt sammenhold, så det er lige så meget det sociale der spiller ind og giver motivationen og lysten til at komme der. Derudover lysten til at forbedre sig i sporten – at man har et mål med det man gør er en stor hjælp.
    At få den motion i hverdagen giver et vildt overskud og energi-boost i ens hverdag, så jeg vil ikke mene det er at træne sig selv ihjel. Nu har jeg fulgt med på din blog i noget tid, og taget i betragtning af, at du skriver om så meget andet – at du også spiser usundt, tager i byen, på café osv., viser i sig selv at det ikke har taget overhånd :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Jeg træner 6-7 dage om ugen i 1,5-2 timer pr. gang. Altså ca. 8-12 timer om ugen. Det gør jeg fordi, jeg er i gang med et større vægttab (har smidt 22, mangler 15). Når jeg når målet, reducerer jeg det til 4-5 gange. Det synes jeg personligt er passende, hvis jeg samtidig gerne vil kunne tillade mig selv, at spise og drikke som det passer mig en gang i mellem. Som du skriver, handler det om balance. Og dén er jo vidt forskellig. Min krop har brug for langt mere aktivitet, end 2-3 gange, hvis jeg skal opretholde en pæn (ifølge mig) krop. :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christine

    Jeg træner også omkring 4-5 gange om ugen af 1,5 time pr gang, så jeg ville ikke mene at 5 timer er at træne sig selv ihjel. Jeg synes først det bliver et problem når man desideret går hen og bliver afhængig på den dårlige måde, dvs. sætter tiden på træningspas op og ikke vil misse træningen for noget i verden. Men så længe, at man har et fornuftigt forhold til træning kan jeg personligt ikke se problemet i at træne 5 timer om ugen! Jeg vil da MEGET hellere bruge 5 timer i et fitness center end foran et tv!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Dorthe Jakobsen

    Det er ikke ret tit man oplever folk træner sig selv ihjel, heller ikke med mere eller mindre træning :-) 5 gange om ugen er fint. Jeg træner selv deromkring og har det rigtig godt med det. Jeg løber og styrketræner og max 75 min. pr. gang. det fungerer fint og er overskueligt. Jeg er også tidligere elitesvømmer, så 5-6 timer om ugen, det er hygge og effektivt.
    Man skal bare gøre det, som gør en selv glad og giver mening for en, så må folk selv bestemme hvor meget de træner. Og her er ingen sure miner hvis folk synes 2 gange om ugen er nok ;-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette Lyngholm

    Jeg bruger måske 5-10 timer i ugen på at træne. Folk tror måske man udelukkende spenderer en masse timer på træning for at se godt ud, men der er jo utrolig mange andre aspekter i det. Velvære, bedre helbred, mere energi, bedre søvn om natten, et mere positivt sind osv.

    Jeg synes ikke 5 timers motion er meget. Men jeg synes 5 timer foran fjernsynet er meget!

    Desuden ved de fleste vel at det anbefales at man som minimum dyrker 30 min motion om dagen. Og her snakker vi altså minimum. Du har lagt 1,5 time oven i (samlaet set på en uge). Det er vel ikke så voldsomt?!

    Du ser fantastisk ud Cecilie <3

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg synes fem træningspas lyder fint :-) personlig har jeg 11, men det er kun fordi jeg træner op til en ironman, så jeg bruger 2-3 timer fordelt over 1-2 gange hverdag og jeg føler bestemt ikke at jeg træner mig selv ihjel :-)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Det er svært for det afhænger af den enkelte, som du også kommer ind på! Jeg tror ikke der er et facit på dette, men at det er noget man må gøre op med sig selv :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Amanda Husted Simonsen

    Træning kan jo være mange ting! Jeg har fx redet mine forældres heste igennem mange år og elsker samtidig løb, heatwave yogaholdet i FW og også styrketræning engang imellem i fitness centeret. Jeg vil faktisk sige jeg træner hver dag og er jeg så igang med at træne mig selv ihjel ? – nærmere tværtimod! Jeg holder min krop igang og det er jo tydeligt at se at det gør du også for du har jo simpelthen en så flot krop som jeg ved at rigtig mange piger misunder! Men jeg ved også at det handler om balance i sit liv og en glad krop er en krop der bliver brugt hver dag for ellers har man simpelthen ikke kræfter til at sidde og være fokuseret og frisk en hel dag ved et skrivebord – jeg er selv fuldmægtig og sidder daglig og træffer mange afgørelser som gør at man skal være klar i hovedet og det er man altså ikke hvis ens krop ikke er i form! Du har tydeligvis fundet din balance og den kan jo være forskellig fra person til person, men at sige man træner sig ihjel ved at træne 5 gange om ugen, synes jeg lidt vidner om uvished omkring sin egen krop og liv…
    Dejlig solskinsdag til dig og alle andre :-)
    Kh Amanda

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • maria

    Hej Cecilie :-) Er lige faldet over din blog, og er igang med at læse alle dine indlæg igennem ;-) Synes du har en sund tilgang til sundhed hvor der også er plads til usunde ting :-) og så har du en super flot krop!! Må jeg spørge hvor høj du er og din vægt?

    Mvh. en ny fast læser – Maria :o)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Hej Maria. Mange tak for din besked :-) Jeg er utrolig glad for, at du ligger mærke til at jeg har sund tilgang til alt det sundhedshysteri. Jeg er 177 cm. høj og vejer omkring 59-61 kg (Jeg ejer ikke en vægt, så jeg ved det ikke præcist – det svinger lidt alt efter hvor meget væske jeg har i kroppen)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Photoshoot