12 timers netflix, ingefærshots og panodiler

Sygdom og træning – Go eller no go?

IMG_3774

Det evige spørgsmål… Må man træne når man er syg? For et par år siden, var jeg ikke super god til, at lytte til min krop. Jeg passede min træning, også selvom jeg ikke var helt på toppen. Jeg er helt sikker på, at rigtig mange har samme holdning, som jeg engang have “det skal løbes væk”. Eller “Ej, jeg kan godt lige tage en kort træning” Men jeg er blevet klogere. Først og fremmest kommer det helt an på hvad man fejler. Har man en lille smule hovedpine, kan træningen faktisk hjælpe til at man får det bedre. Ligger man derimod med feber anbefaler jeg, at man holder sig i ro. Når kroppen er syg har den brug for hvile og ro. Hvis du træner med sygdom i kroppen, vil du opleve at din krop slet ikke er ligeså stærkt som den plejer. Derudover risikere du at stresse kroppen, så den ikke får ro til at komme sig. Og ikke nok med det, så risikere du at smitte andre med dine baktusser, ikke fedt vel? ;-)

Når sygdommen er ude af kroppen, er det klart at man ikke er tilbage med fuld energi. Man har måske ikke så meget mad i kroppen, og måske er ens væskebalance eller ikke optimal. Efter fem dage med influenza er jeg ikke selv 100 % på toppen. Jeg kender efterhånden min krop så godt, at jeg ved den stadigvæk har brug for ro og hvile. Måske jeg vil forsøge en rolig træning i slutningen af ugen.

Husk at du kender du egen krop bedre end nogle anden gør, lyt til din krop og pas på dig selv. Det er ikke jordens undergang at misse én uges træning, det er bare op på hesten igen.

 

cecilielange_signatur
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

12 timers netflix, ingefærshots og panodiler