Summer Bucket List

Sammensæt din egen madplan

Skærmbillede 2016-05-08 kl. 21.41.02

Nu har jeg i flere uger delt mine madplaner med jer. Rigtig mange af Jer synes rigtig godt om dem og bruger dem til inspiration. I kan se mine madplaner her, her og her.  Når jeg skal lave madplaner, planlægger jeg altid efter hvad jeg skal i løbet af ugen. Derudover sørger jeg får at få lidt flere kulhydrater de dage hvor jeg har styrketræning.

Jeg har samlet en liste over forskellige sunde måltider. Det kan derfor være rimelig simpelt at sammensætte sin egen madplan. Dog anbefaler jeg altid, at tage fat i en kostuddannet, såfremt man har specifikke ønsker til vægttab eller lignende. Jeg har selv haft gavn af at få lagt en kostplan. Det gav mig en idé om hvor “meget” mad, jeg havde behov for i løbet af en dag, og hvordan min kost skulle sammensættes.

Som hovedregel spiser jeg altid tre store måltider og tre små måltider. Vigtigst af alt! Lyt til din krop og laf være med at sulte dig selv.

Her kommer jeg med nogle eksempler, på hvad man kan spise i løbet af en dag. Bemærk at der er mange flere alternativer. Dette er blot til inspiration.

Morgenmad

Jeg forsøger altid at spise rigeligt om morgenen. Jeg bliver nemlig rigtig hurtig sulten igen. Derfor er det vigtigt for mig, at jeg får proteiner nok fra morgenstunden. Hvis jeg har morgentrænet spiser jeg altid havregryn med protein efter. Det er nemlig super nemt, at have med i tasken. Her er nogle idéer til morgenmad (Klik på linket for opskrift)

Havregryn med vaniljeprotein

Proteinrig havregrød med topping

Omelet med spinat

Acaismoothie

Ristet rygbrød med ½ avocado og 1 kogt æg

Vanila Chia pudding 

1-2 æg m. grønsagsstænger

Power smoothie

Blueberry Bowl

Skyr m. friske bær

Proteinpandekager

 

Mellemmåltider

Jeg elsker at snacke. Jeg snakker dagen lang (faktisk lidt for meget) Jeg sørger altid for, at have snacks på mig, så mit blodsukker ikke falder. Jeg bliver virkelig HANGRY, når jeg er sulten. Jeg spiser ca. 3 mellemmåltider om dagen. Eks. på én dag kan være “Mandler, æble og figenstang eller Glutenfri bolle, Mandler og gulerodsstænger” Her er lidt idéer til lækre mellemmåltider:

Mandler

Grønsagsstænger (eks. gulerødder)

1 stk. frugt (eks. æble eller banan)

1 glutenfri bolle med kyllingepålæg

1 groft kyllingepølsehorn 

Figenstang (Castus Sport)

 

Frokost

Jeg er så heldig, at have en virkelig lækker kantine på mit arbejde. Her har jeg altid et stort udvalg af varm mad, salat bar, koldt bord, friskbagt brød osv. Dog forsøger jeg at holde mig til 2 kogte æg og en masse blandet grønt. MEN hvis der nu er frikadeller eller boller i Karry, er det ikke altid jeg kan holde mig tilbage ;-) Disse kan med fordel spises til frokost:

Omelet m. masser af grønt og evt. kylling

Magert kød m. grønt

Kogte æg m. grønt

Brune ris, kylling og grønsager

 

Aftensmad

Herhjemme prioritere vi vores aftensmad højt. Vi elsker god mad. Og selvom vi til tider bestiller alt for meget take away, er vi gode til at få sundt og varieret mad. Når jeg skal være bikiniklar, forsøger jeg at undgå for meget stivelse og kulhydrater om aftenen. Disse retter er et hit herhjemme:

Kylling m. bønner og avocado

Kylling m. fyldt sødekartoffel

Marineret kalkun med sødekartoffelmos

Squashpasta i tomatsauce m. kylling

Kyllingefilet med Quinoasalat 

Blomkålspizza

Vegansk Chili Con Corne 

 

Når lækkersulten melder sig:

Ja, jeg bliver også lækkersulten i løbet af dagen. Og JA, jeg spiser også kage på arbejdet. Dog forsøger jeg virkelig at holde mig til 80/20 regelen. Her er nogle gode idéer til et sundere alternativ end slik og chokolade:

Dadelkugler

Svampede bananmuffins 

Glutenfri chokolademouse 

Sukkerfri Chokoladekage 

 

Jeg håber I kunne bruge det til inspiration.

Rigtig god dag :-)

 

cecilielange_signatur
   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Summer Bucket List