Velfortjent sommerferie

Små ændringer i hverdagen kan føre til vægttab

Skærmbillede 2016-08-23 kl. 09.00.34

Grænseoverskridende?? I den grad. Der er 5 uger mellem disse billeder. Billedet til venstre er taget d. 18. Juli 2016, mens billedet til højre er taget d. 23. August 2016.

For fem uger siden besluttede jeg mig for, at stramme lidt op på kosten. Jeg har de seneste mange måneder proppet med med hvidt brød og chokolade på daglig basic. Faktisk løb det løbsk, da jeg fik konstateret på hurtig hjerterytme, og derfor skulle tage den med ro på træningsfronten. Meget dumt ja. Men det der skete, var at jeg havde så ondt, af mig selv fordi jeg ikke måtte træne (selvmedlidenhed længe leve), og derfor forkælede jeg mig selv med nutellamadder… Nu har jeg aldrig været typen, der har vejet mig, så jeg aner ikke om jeg havde taget på, men jeg kunne mærke at jeg konstant var oppustet og følte mig utilpas. Det var her jeg kontaktede Line. Hun spurgte ind til mine mål og udarbejdede herefter en kost- og træningsplan. Derudover var planen at jeg hver mandag sendte mine mål til Line, så hun kunne følge op på mig.

Egentlig ved jeg godt hvad jeg skal spise og hvordan jeg skal træne, for at se resultater, men jeg havde brug for én at stå til ansvar for. Line har været så sød gennem hele forløbet og ofte spurgt mig ind til hvordan det er gået. Det skal lige siges, at jeg ikke har været på nogle sultekur, jeg har hverken vejet min mad eller talt kalorier. Jeg har stadigvæk spist både pizza, burger, kage og drukket alkohol, men har jeg så overhovedet fået noget ud af det? Svaret kommer længere nede

 

Hvad har jeg spist?

Jeg har spist efter 80/20 reglen. I hverdagene har jeg holdt mig til de sundere alternativer, og når der har været diverse arrangementer og fødselsdage, har jeg bare spist hvad der blev serveret. Jeg har primært spist proteinrig havregrød til morgenmad, da det holder mig mæt i lang tid, mine mellemmåltider har oftest bestået af ét stykke frugt, én figenstang eller en proteinbolle med magert kylling. Til frokost har jeg primært spist 2 æg med en masse grønt, og til aftensmad har jeg langt de fleste dage fået noget der minder om kylling med grønt. Som tidligere nævnt har der været plads til både alkohol, take away og sukker i weekenden. Og det har faktisk fungeret super godt for mig. Det aller vigtigste er, at jeg er sluppet af min daglige sukkertræng!

 

Hvordan har jeg trænet?

Jeg har faktisk ikke ændret særlig meget på mine træningsvaner. Jeg har altid været god til, at komme op og træne. Derfor har jeg fastholdt mine 5 ugentlige træningspas fordelt på 3 x styrketræning og 2 x LIIS cardio.  Desværre har min konditionstræning ikke kunne udføres helt så godt, da min puls går lidt for meget amok. Så indtil der kommer en afklaring med mit hjerte, må jeg holde lidt igen. Hvis jeg havde kunne lave mere HIIT træning, havde jeg helt sikkert kunne smide lidt mere fedt.

Resultater…

Hvad har jeg egentlig fået ud af at droppe det daglige brød og chokolade? Èn ting er helt sikkert.. Jeg har det meget bedre i min krop, end jeg havde for 5 uger siden. Der er måske ikke kæmpestore ændringer rent udseendemæssigt,  men det vigtigste er, at jeg er ved at finde balancen igen. Selvom jeg normalt aldrig vejer mig, ville Line gerne have at jeg vejede mig. Så her kommer mine resultater.

18. Juli 2016:

Vægt 61,0 kg

Fedtprocent 19,9 %

 

23. August 2016

Vægt 59,4 kg (– 1,6 kg)

Fedtprocent 16,1 % (-3,8%)

 

Det er ikke fordi, at jeg har tabt mig overdrevet meget. Men jeg er faktisk ganske godt tilfreds på trods af at jeg også har indtaget alkohol, sukker og fastfood. Det viser bare, at man sagtens kan skabe resultater selvom man ikke lever fanatisk. Hvis man vil længere ned i fedtprocent, kræver det desværre at der er en smule mere kontrol over kosten. Men jeg er altså ganske fint tilfreds med en fedtprocent på 16,1 % :-) Tak til Line, for god støtte gennem hele forløbet. Nu kan jeg tage på ferie med god samvittighed

Skærmbillede 2016-08-23 kl. 09.00.20

cecilielange_signatur
   

13 kommentarer

  • Pernille

    Det er ret vildt hvad så små ændringer kan gøre. Hvor er du sej!
    Hvor får du målt din fedtprocent? Jeg synes altid det koster en krig at få målt

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Ja, det er ret vildt, hvilke resultater man kan opnå ved at takke nej til kage på jobbet :-) Jeg er så heldig, at have en fedtprocent måler på jobbet. Dog kan man selv købe en måler til derhjemme, jeg mener ikke at de koster en bondegård mere :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Så du har primært ikke spist kulhydrater andet end hvis du har været til fødselsdag eller noget andet? Så ingen kulhydrater til frokost eller aftensmad?
    Jeg arbejder nemlig pt. I udlandet de næste par mdr. og man skal lige tænke over hvad man putter i munden når der buffe mad, så det er meget rart lige at vide hvor mange kulhydrater du spiser i hverdagen hvis du kan fortælle det :)

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Jeg har primært fået mine kulhydrater til morgenmad bestående af havregryn. Til gengæld har jeg fået masser af grove grønsager til både frokost og aftensmad som også indeholder kulhydrater. Men det er rigtigt at jeg har holdt mig fra ris, pasta og brød i hverdagene :-) Dog har jeg enkelte gange fået en proteinbolle med magert kylling til mellemmåltid, hvis jeg har følt sult :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Louise

      Okay, tusind tak for dit svar :) Kunne være jeg skulle prøve det også for det eneste som jeg så skal holde mig fra er en lille portion ris som jeg plejer at få til frokost og aftensmad her nede:) Så helt klart et forsøg hver at prøve og se hvad der sker med kroppen for en periode.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mathilde

    Hej Cecilie! Jeg har længe fulgt din blog og elsker det, men mener ikke jeg har set er indlæg hvor du nævner noget om f.eks om du tager P-piller? Jeg ved det nok er lidt personligt, men jeg har desværre oplevet at tage på af dem trods ingen ændringer i kost og motion… Ville høre om du har nogen erfaring med det?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Hej Mathilde.
      Jeg stoppede på p piller tilbage i 2014, grundet en operation. Her tabte jeg mig overraskende meget, og det var som om at jeg ikke var så oppustet mere. Nu har jeg en hormon spiral, og jeg tror desværre at det er lidt ligesom p piller. Jeg fornemmer i hvert fald at jeg har taget på de “forkerte” steder igen. Jeg er næsten overbevidst om at jeg taber mig hurtigt på mave og lår, når den engang skal fjernes :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nynne

    Hej Cecilie.
    De proteinboller du spiser? Hvad er det for nogle og har du eventuelt en opskrift – jeg mangler inspiration ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • cecilielange

      Det er faktisk bare Finax proteinboller. Så man skal bare blande dem med gær og vand :-)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • M

    Hej Cecilie! Sikke nogle fine resultater på så kort tid, det forstår jeg godt du er glad for. Jeg tænkte på, om du tidligere har lavet et indlæg om mave-træning, eller kunne lokkes til at lave et? Jeg styrketræner selv en del, og opnår let makerede øvre mavemuskler, men har en del sværere ved at få de nedre til at komme frem i lyset, som de kan ses på dig på det nederste billede, altså de to vandrette “streger” på hver side af navlen. Håber du kan hjælpe. Du er super sej og en stor inspiration!!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Fie

    Hvor høj er du egentlig ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Velfortjent sommerferie