Nej tak til svedlugt!

Træning og kost under 1. trimester

18944971_10155338897438497_889906558_n

Tusinde tak for alle jeres lykønskninger. Vi glæder os utrolig meget til at blive forældre i starten af december :-) Der er kommet et par henvendelser vedrørende mine trænings- og kost rutiner i starten af graviditeten. Jeg synes egentlig at det er ret relevant at dele med jer, da i måske selv står i samme situation en dag, eller måske allerede har været igennem det?

Jeg har altid troet at jeg skulle være den sejeste fitte gravide uden nogle som helst gener. Desværre er det ikke noget man selv bestemmer…. Min kvalme startede allerede inden jeg testede positiv (den historie har i til gode), og den fortsatte til omkring uge 10. Nogle dage var slemme.. Sådan rigtig slemme. Jeg har altid troet at man som gravid havde det lidt skidt om morgenen, og så var det ligesom overstået. Men næ nej. Her snakker vi heldagskvalme, og det er virkelig ikke sjovt når man gerne vil passe sit arbejde, skrive sit speciale, være en god kæreste, ordne hjemmet og holde en sund livsstil. Jeg indrømmer blankt at mange af førnævnte ikke var en realitet for mit vedkommende. Trætheden og kvalmen var til tider så slem, at jeg kæmpede mig på arbejde om morgenen og gik direkte hjem og sov efter. Heldigvis tog Robin over og hjalp til med de ting, jeg ikke kunne overskue. Faktisk tror jeg ikke at jeg satte mine ben i et supermarked i 2-3 uger…. Det var simpelthen for uoverskueligt. Men nu til træningen.

Lige da jeg fandt ud af, at jeg var gravid var jeg rigtig god til, at gå lange ture og holde min træning ved lige. Men eftersom jeg blev dårligere og dårligere blev træningen nedprioriteret. Det var rigtig svært at acceptere i starten, men jeg gav mig selv lov til at slappe af og lade min krop finde ro. Jeg forsøgte alligevel at gå en tur i ny og næ for ikke at falde helt sammen. I uge 10 genoptog jeg stille og roligt min træning igen bestående af 3 træningspas. 1 x 45 min. cardio på crosstraineren, 1 x styrketræning med kettlebells og 1 x 1 times gåtur. I de efterfølgende uger holdte jeg træningen ved lige. Efter kvalmen aftog justerede jeg min træning herefter. Jeg forsøger så hvidt muligt at have 2 ugentlige styrketræninger, 1 ugentlig cardio og 1 ugentlig tur i svømmehallen. Derudover forsøger jeg at huske mine knibeøvelser. Jeg har et specielt program jeg følger, og planen er at jeg min. skal lave dem 3 gange om ugen. Min træning er langt fra ligeså intensiv som tidligere, og det har jeg accepteret. Det vigtigste for mig er, at jeg får bevæget mig, da jeg er ret overbevidst om at jeg gør graviditeten meget nemmere for mig selv. Jeg vil meget gerne dele specifikke programmer til jer, hvis det har interesse? :-)

18816254_10155338897458497_198667817_n

Med hensyn til kosten, så har den også ændret sig en del. Jeg er typen, der normalt elsker kylling og grøntsager. De første to måneder kunne jeg ikke klare tanken om kylling og grøntsager, bare tanken gav mig kvalme. Det eneste jeg faktisk kunne få ned var knækbrød med ost, ristet toastbrød, yougurt og frugt. Ikke super nærende, men det var bedre end ingenting :-). Derudover fik vi absurd meget take away herhjemme. Som ugerne gik kom lysten til grøntsager heldigvis tilbage, men lystne til kød er der stadigvæk ikke. Jeg har allermest lyst til at spise frisk frugt, det er virkelig et hit. Derudover spiser jeg faktisk ikke chokolade i ligeså store mængder mere. Før kunne jeg sagtens kværne en plade marabou på én aften. Det ville jeg på ingen kunne nu. Det er som om, at jeg bliver hurtigere mættet end tidligere. Men mon ikke det ændre sig med tiden? ;-) Når det er sagt, så er jeg på ingen måde fanatisk med hvad jeg spiser, så længe jeg har fornuften med. Jeg er ikke typen, der udelukker sukker bare fordi jeg er gravid. Hvis jeg har lyst til et stykke kage på arbejdet, så spiser jeg et stykke kage MED GOD SAMVITTIGHED :-)

Jeg håber virkelig på, at jeg kan opretholde min træning under hele min graviditet

 

cecilielange_signatur
   

2 kommentarer

  • Hej Cecilie! Hvilken skrifttype bruger du i dine indlæg?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Ja sådan en graviditet kan virkelig drille. Jeg blev gravid med nr 2 i september sidste år (har stadig ikke født, er 40+3 i dag).
    Min graviditet har været sådan her:
    Uge 0-10: kæmpe overskud. Jeg trænede og løb. Gik tur med hunden dagligt ca. 1-2. Tabte mig faktisk lidt.
    10-20: ramte bækkenløsning og jeg måtte sygemeldes. Samtidig kom kvalmen og trætheden. Jeg brugte pludselig virkelig meget tid på sofaen.
    20 til nu: jeg kan gå korte ture, så det gør jeg. Men det er også det. Min krop holder på virkelig meget vand. Svinger med +- 2 kg ugentlig, alt afhængighed af vejret. Jo bedre vejr jo mere hæver jeg.
    Jeg glæder mig virkelig meget til at babyen er ude og jeg kan nyde sommeren med barnevogn og hund på mange gode gå ture. Så må det blive til let hjemmetræning i form af yoga og trx ved siden af.
    Håber du får en fantatisk graviditet og fødsel.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nej tak til svedlugt!